Actueel bericht

Vraag uit de Kennisagenda GV Thuis: effect en implementatie van scholing

Hoe kunnen de reeds ontwikkelde scholingen goed geïmplementeerd worden?

Profielfoto van Kenniswerkplaats Zingeving
1 juni 2024 | 1 minuut lezen

Naast de effectiviteit van de directe begeleiding van cliënten kwam uit het vooronderzoek ook naar voren dat de effectiviteit van scholing aandacht vraagt. Met name cliënten, coördinatoren en onderzoekers gaven aan de effecten van het gevoelig maken van andere professionals voor zingeving door scholingen belangrijk te vinden. In de afgelopen jaren is namelijk een veelvoud aan trainingen en scholingsmateriaal ontwikkeld (Hekking, 2022; Vruggink et al., 2020). Er zijn enkele onderzoeken verricht naar de impact van scholing van andere professionals. Beginnend onderzoek naar de impact en effectiviteit van deze trainingen is veelbelovend: scholing vergroot de openheid voor verbetering van het vermogen om met zingevingsvragen om te gaan, heeft een positief effect op de competenties van verpleegkundigen om met zingevingsvragen om te gaan en leidt ertoe dat patiënten meer aandacht ervaren voor zingevingsvragen door verpleegkundigen na scholing (Van de Geer et al., 2017, 2018; Vlasblom et al., 2011). Onderzoek hiernaar is echter schaars en ook evaluaties van trainingen en cursussen zijn niet altijd beschikbaar. Vanuit de focusgroepen en interviews kwam het signaal dat er inmiddels voldoende toolboxen, handleidingen en andere materialen zijn ontwikkeld, maar dat goede implementatie van vele factoren afhankelijk is. Er zou daarom meer aandacht moeten komen voor de implementatie van deze kennis in specifieke contexten.

Deze tekst is overgenomen uit de Kennisagenda Geestelijke Verzorging Thuis, Kenniswerkplaats Zingeving en Geestelijke Verzorging (2023).